אבחון לחץ דם גבוהלחץ דם גבוה נקרא לעיתים קרובות "מחלה שקטה" היות וזוהי מחלה קשה לאבחון, המתרחשת ללא תסמינים או סימנים. יחד עם זאת, היא מזיקה לגוף ובסופו של דבר עלולה לגרום לבעיות כגון מחלת לב. לכן חשוב לפקח בקביעות על לחץ הדם, במיוחד אם בעבר הוא היה גבוה או מעל הטווח "הנורמאלי", או כשיש היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם.

מדידת לחץ דם

לחץ דם נמדד לרוב עם מכשיר הנקרא מד לחץ דם, המורכב מסטטוסקופ, רצועת מדידה, מכשיר חיוג, משאבה ושסתום. ניתן למדוד את לחץ הדם אצל הרופא, בבית מרקחת, או לרכוש מכשיר ביתי לפיקוח על לחץ הדם. מכשיר זה מועיל במיוחד באבחון ובניטור יתר לחץ דם, היות והוא מייצג את המתרחש בעולם האמיתי ולא בקליניקת הרופא בלבד.

אך לפני שניתן לסמוך על מספרים אלו בהקשר של החלטות טיפול, חשוב להביא את הצג לקליניקת הרופא, על מנת לבדוק אותו במקביל לקריאות המתקבלות אצל המכשיר של הרופא, להשגת מדידה מדויקת. לחץ הדם נרשם כשני מספרים: לחצים סיסטולים ודיאסטולים.

לחץ דם סיסטולי – הלחץ המרבי במהלך פעימת הלב.

לחץ דם דיאסטולי – הלחץ הנמוך ביותר בין פעימות הלב.

הבנת קריאות לחץ הדם לקביעת האבחון

לחץ דם נמדד במילימטרים של כספית ונכתב סיסטולי על דיאסטולי. לדוגמא, 120/80 מילימטר כספית, או 120 מעל 80. ההנחיות החדשות האחרונות קובעות שלחץ דם נורמאלי נקבע במספרים של פחות מ-120/80 מילימטר כספית. יתר לחץ דם נקבע במספרים גבוהים מ-140/90. לאנשים מעל גיל שישים, לחץ דם מוגדר כ-150/90 או יותר. לחץ דם גבוה הוא 139/80.

לחץ דם עשוי להיות גבוה או נמוך, בהתאם לגיל, מצב הלב, הרגשות, הפעילות והתרופות הנצרכות בהווה. קריאה אחת גבוהה אינה מעידה על לחץ דם גבוה. יש צורך למדוד את לחץ הדם בזמנים שונים, במהלך מנוחה של חמש דקות לפחות. על מנת לבצע אבחון יתר לחץ דם, יש לבצע לפחות שלוש קריאות בזמנים שונים.

תהליך אבחון לחץ דם גבוה

בנוסף למדידת לחץ הדם, הרופא ישאל לגבי ההיסטוריה הרפואית, אם היו בעיות לב בעבר, יעריך את גורמי הסיכון, אם המטופל מעשן, סובל מכולסטרול גבוה, סוכרת, והרגלי אורח חיים, וישאל לגבי היסטוריה משפחתית של לחץ דם גבוה או מחלת לב.

הרופא יבצע גם בדיקה גופנית, וישתמש בסטטוסקופ להקשבה ללב לאיתור כל צליל חריג בלב או בעורקים, העשויים להצביע על חסימה חלקית בעורקים. הוא יבדוק גם את פעימות הזרוע והקרסול על מנת לקבוע אם הם חלשים או אפילו אם הדופק נעדר בהם.

בדיקות המשך לאבחון לחץ דם גבוה

אם האבחון הראשון קבע נוכחות לחץ דם גבוה, הרופא ימליץ על בדיקות אחרות, כגון:

אלקטרוקרדיוגראמה (EKG או ECG) – בדיקה המודדת את הפעילות החשמלית וקצב פעימות הלב באמצעות אלקטרודות המחוברות לזרועות, לרגליים ולחזה. התוצאות נרשמות על נייר גרף.

אקו-קרדיוגרם – זוהי בדיקה המשתמשת בגלי אולטרסאונד כדי לספק תמונות של שסתומי הלב ותאי החדרים בלבד, כך שניתן ללמוד את פעולת השאיבה של הלב, ולבצע מדידת תאים ועובי דפנות הלב.

מהלך בדיקות אבחון לחץ דם גבוה – כדי למדוד את לחץ הדם, הרופא ממקם רצועה מתנפחת סביב הזרוע, למדידת לחץ הדם באמצעות מד לחץ דם. בהתאם לקריאות המתקבלות וקביעת רמות לחץ דם תקין או חריג, הרופא עשוי להמליץ גם על בדיקות שגרתיות, כגון בדיקת שתן, בדיקות דם, בדיקת כולסטרול, ובדיקות לאיתור סימנים נוספים למחלות לב.

בדיקת לחץ דם ביתית

שיטה חשובה לבדיקת רמות לחץ הדם, או אבחון חריגה בלחץ דם גבוה, היא פיקוח על לחץ הדם בבית. צגי לחץ דם ביתיים זמינים באופן נרחב וזול, וזמינים ללא מרשם.

יש להתייעץ עם הרופא לגבי ביצוע הבדיקה, אך הבדיקה הביתית אינה מהווה תחליף למעקבים אצל הרופא, שכן ממצאי לחץ דם ביתיים עשויים להיות כרוכים במגבלות מסוימות.

דילוג לתוכן